وجود وزیر زن در کابینه یک ضرورت است

فخرالسادات محتشمی‌پور/ فعال سیاسی

حضور زنان در قدرت و در مراکز تصمیم‎گیری، علاوه بر اینکه سهم و نقش زنان توانا و شایسته را برای قرار گرفتن در این مناصب فراهم می‎کند، جامعه را از توان و قابلیت‎های آن‎ها بهره‌مند می‎سازد که این موضوع، زمینه ساز رشد و بروز استعداد زنان در جامعه می شود. لازم است اشاره کنم در جوامع مختلف، سطوح و مناصبی که زنان می توانند به آن دسترسی پیدا می کنند متفاوت است.

زمانی، زنان فقط در مدیریت های میانی به رسمیت شناخته می شدند، اما در دوره ای دیدیم که یک زن به عنوان وزیر به کار گرفته شد و هیچ مشکلی نیز به لحاظ نگرش جامعه و برخوردهایی که با او صورت گرفت برای وی پیش نیامد. گفتنی است که مطالبه حضور زنان در کابینه و هیات دولت از دوره اصلاحات وجود داشت، اما در آن دوره زمانی، شرایط برای تحقق این مطالبه مناسب نبود و از سوی دیگر، ممانعت و مزاحمت هایی وجود داشت. تاریخ فراموش نمی‎کند که برخی از مراجع در آن ایام برای رییس دولت پیغام فرستادند که اگر زنی وزیر شود ما مالیات را بر دولت، حرام اعلام می کنیم.

مباحث مطرح شده نظیر موضوع سهمیه بندی برای حضور زنان در ساختار قدرت یکی از شیوه‎های عملی شدن این مهم است. یکی از دلایل استفاده از این راهکار در برخی کشورها رشد نیافتگی زنان است، یعنی شرایط برابر برای ورود زنان در مناصب مورد نظر وجود ندارد یا فضای جامعه به شکلی است که در حالت طبیعی، زنان نمی تواننددر جایگاه خودشان قرار گیرند. امروز ما در کشورمان می‌توانیم مدعی شویم که زنانی را در سطح وزیر داریم، همان‌گونه که در دوره احمدی نژاد نیز این موضوع تجربه شد و به طور نسبی نتایج خوبی به‌دست آمد.

در هرصورت ظرفیت و استعداد در میان زنان ایرانی برای حضور در سطوح عالی وجود دارد، البته نمی‎توان گفت این ظرفیت با پتانسیل موجود در مردان برابر است. استفاده از توانمندی و ظرفیت زنان باتجربه و با کفایت، امروزه یک ضرورت در کشور محسوب می شود زیرا این امر به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و فقط زنان نیستند که این مطالبه را دارند بلکه این مهم خواست جامعه است.

جامعه ای که به زنان آن به عنوان وکیل و عضو شورای شهر و روستا رای می دهد و از حضور بیشتر زنان در عرصه‎های سرنوشت‌ساز استقبال می‎کند،آمادگی حضور زنان در سطوح بالاتر از این را نیز دارد.

امروز وجود وزیر زن و همچنین حضور این قشر در کابینه یک ضرورت است. رییس جمهور و نزدیکان وی باید از این استعداد و ظرفیت موجود در جامعه به خوبی استفاده کند و برای قسمت‎هایی از کابینه که قصد تغییر آن را دارند به پتانسیل موجود در زنان توانمند و مستعد جامعه توجه کنند زیرا در شرایط فعلی، مجلس نیز به خوبی از حضور زنان در کابینه و وزارت حمایت خواهد کرد.

برای نمونه وزارت آموزش عالی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت جزو وزارتخانه هایی هستند که زنان می توانند، در مدیریت آن‎ها عملکرد بهتری داشته باشند. خوشبختانه در جامعه ما زنانی هستند که در سطح مدیریت‎های میانی در حوزه‎های اشاره شده، خوش درخشیدند و به خوبی اثبات کردند که از عهده خدمت رسانی در این قسمت‎ها به خوبی برآمدند.

اقداماتی که بعد از انقلاب در خصوص پرورش مدیران زن برای حضور در سطوح عالی صورت گرفته به طور مشخص از دوره اصلاحات آغاز شده است. از جمله برنامه‎های آموزشی در راستای توانمندسازی زنان، می‎توان به یک دوره کوتاه مدت در اوایل تشکیل دولت اصلاحات اشاره کرد. در آن زمان دوره‎هایی تحت عنوان مدیریت استراتژیک برای تعدادی از زنانی که در رده‎های میانی در دولت فعالیت داشتند گذاشته شد تا بتوانند مدیریت خود را به شکل مطلوب‌تری اعمال کنند. هدف این دوره تربیت ۳۰۰ مدیر زن بود که توسط سازمان برنامه و بودجه یا سازمان مدیریت استخدامی وقت، توسط مرکز مشارکت زنان، برنامه‌ریزی و اجرا شد. این قبیل اقدامات گام هایی بود که برداشته شد. در کنار این موضوع، حضور مشاوران زن در دستگاه‎های دولتی در استانداری‎ها و فرمانداری‎ها موجب شد که زنان به صورت تجربی نیز وارد عمل شوند. از طرف دیگر ورود زنان به مجلس و شوراهای شهر نیز نوع دیگری از به‌کارگیری ظرفیت موجود در میان زنان جامعه بود.

امروز در کشور ما مشکل قانونی برای فعالیت زنان وجود ندارد و بیشتر موانع، قوانین و دستورالعمل‌های نانوشته‎ای است که بیشتر بر اساس سلیقه مدیران مورد توجه قرار می‎گیرد. زنان ما امروزه می‎توانند وزیر شوند و در جایگاه بالاتر از وزیر(ریاست جمهوری) نیز قرار گیرند که این موضوع به خوانش و نگرش درست از کلمه رجل سیاسی بر می‎گردد.

موضوعی که باید به آن توجه شود این است که مشکل امروزه ما، اقبال جامعه نسبت به زنان نیست. فعالان حوزه زنان بیش از اینکه به فکر فرهنگ سازی در جهت حضور زنان در عرصه‎ها مهم و در میان مردم جامعه باشند، باید با اقداماتی، فرهنگ مدیران در سطوح بالا را، در راستای نیاز جامعه برای حضور زنان افزایش دهند. در پایان باید گفت، زنان جامعه از آقای روحانی انتظار دارند که باتوجه به وعده‎های انتخاباتی خود و همچنین نقش موثری که زنان در این دوره از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایفا کردند، توجه ویژه به مطالبات‌شان داشته باشد.

بی شک جامعه زنان، مطالبه خود را پیگیری می‌کنند. نهاد‌های مدنی در این زمینه نقش موثر دارند و رسانه ها باید این مساله را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

 

منبع: قانون