در نشست تخصصی موسسه راز عنوان شد: جای خالی پیشگیری از آزارجنسی در سیاست های رسانه ای

نشست تخصصی آنلاین « آزار جنسی در رسانه ها و راه های مواجهه و پیشگیری از آن» شنبه دوم اسفند از سوی موسسه رسانه، اندیشه و زن(راز) برگزار شد.

در این نشست که جمعی از روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی، مخاطب آن بودند، ساغر کوهستانی، روزنامه نگار و دبیر نشست، در برنامه ای زنده از ایستاگرام، طی گفت وگو با کتایون مصری، پژوهشگر حوزه مطالعات زنان به بررسی ابعاد مختلف آزارهای جنسی و جنسیتی در محیط رسانه های کشور پرداختند.

مصری در این نشست یک ساعته، ابتدا به تعریف آزارجنسی و تفاوت آن با تجاوز، خشونت و ضرب وشتم جنسی پرداخت و گفت: آزارهای جنسی در رسانه ها جنبه جسمی، کلامی و روانی دارد که دو جنبه اخیر پررنگتر بوده به همین دلیل فضای کار در رسانه را برای قربانیان به محیطی خصمانه تبدیل می کند. این درحالی است که ریشه این آزارها در شرایط اجتماعی- فرهنگی و ساختار سازمانی قرار دارد.

این پژوهشگر ضمن تاکید براینکه دربسیاری موارد مردان نیز مورد آزارجنسی واقع می شوند، در تمام دنیا، شمار زنان قربانی آزارجنسی را بیش از مردان عنوان کرد و گفت: تجربه زیسته زنان رسانه ای نشان می دهد که در بسیاری موارد هدف آزارجنسی زنان نه فقط لذت جنسی بلکه تلاشی برای از میدان به در کردن و به ستوه آوردن زنانی است که در میدان رقابت با مردان قرار دارند.

مصری، علاوه بر بیان پیشنهادهایی جهت کاهش آزارجنسی قربانیان، از ضرورت آموزش آزاردیده و آزارگر، توزیع متوازن قدرت در سازمانهای رسانه ای، رویکردهای اقتضایی از سوی افراد در معرض آزارجنسی و بالاخره استفاده از سازوکارهای ترمیمی به جای رویکرد کیفری و قهری مانند تنبیه و توبیخ و اخراج آزارگران نام برد و تاکید کرد: این مطالبه که به سیاست های کلان برای مهار آزارجنسی در رسانه ها نیاز داریم، باید از سوی روزنامه نگاران پیگیری و برمبنای آن دستورالعملهای درون سازمانی تدوین گردد.
موسسه راز به زودی بخش های مهمی از این نشست را از طریق کانال تلگرامی باشگاه زنان و صفحه اینستاگرام این موسسه منتشر خواهد کرد.