زنان و انتخابات لبنان

صرفنظر از اعمال قانون نسبیت در دوره کنونی انتخابات پارلمانی لبنان که براساس آن مردم به لیست های انتخاباتی رای می دهند و هر لیست بر اساس میزان آراء بدست آمده در پارلمان کرسی خواهد داشت، استقبال زنان برای کاندیدا شدن از جمله تفاوت های بارز این انتخابات است.
همین حالا خیلی از تصاویر انتخاباتی که در سطح شهرهای لبنان از جمله بیروت نصب شده حاوی عکس های زنان در کنار مردان در لیست های انتخاباتی است که درصددند به پارلمان این کشور راه یابند.
تصاویر زنان یاد شده که در اغلب لیست های انتخاباتی احزاب و گروه های سیاسی این کشور دیده می شوند حاکی از عزم جدی آنان برای حضور بیشتر در پارلمان این کشور است.
هر چند برخی از گروه ها و احزاب سیاسی نسبت به پیش بینی نشدن سهم زنان از کرسی های پارلمانی در قانون جدید (نسبیت) نظراتی داشتند اما به نظر می رسد زنان لبنانی در تلاش هستند تا سهم بیشتری از مشارکت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را به دوش گیرند.
در انتخابات پارلمانی کنونی لبنان، دستکم ۱۱۰ زن برای ورود به این نهاد قانونگذاری نام نویسی کردند. هرچند برخی از آنها به دلیل راه نیافتن به لیست های انتخاباتی از گردونه رقابت خارج شدند.
در آخرین انتخابات پارلمانی این کشور که در سال ۲۰۰۹ برگزار شد فقط ۱۲ زن برای کسب کرسی های این پارلمان ثبت نام کرده بودند.این موضوع نشان می دهد که زنان لبنانی تمایل بیشتری به نقش آفرینی در تحولات این کشور دارند.
از ۱۲۸ نماینده فعلی پارلمان لبنان، فقط ۲ زن در این نهاد حضور دارند و انتخابات ۱۶ اردیبهشت ماه نشان خواهد داد که آیا مردم لبنان تمایلی به افزایش حضور کاندیداهای زن در پارلمان آینده این کشور دارند یا خیر؟
اکنون زنان لبنان فارغ از پارلمان این کشور در سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی فعال هستند. بطور مثال در سال ۲۰۰۴ اولین زن لبنانی به دولت این کشور راه یافت. همین حالا ۴۰ درصد کارکنان دستگاه قضایی لبنان را زنان تشکیل می دهند. در زمان حاضر از ۴۹۰ قاضی این کشور ۲۰۰ قاضی زن هستند و این مشارکت زنان در سایر دستگاه ها نیز وجود دارد.
شرکت زنان در فعالیت های دانشجویی، سازمان جوانان و انجمن های اجتماعی، بهداشتی، درمانی، تربیتی و اقتصادی و بازرگانی از جمله این مشارکت ها است.
با اینحال به نظر می رسد هنوز زنان در این کشور به جایگاه اصلی خود نرسیده اند و آنان همچنان به نحوه اداره جامعه خود انتقاد دارند.

چهره ها
«حنان عثمان» یکی از زنان کُرد لبنانی است که در انتخابات پارلمانی لبنان از حوزه دوم بیروت کاندیدا شده است. او در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت که بیش از یکصد هزار کرد لبنانی باید این حق را داشته باشند تا مانند کردها در ایران نماینده ای در مجلس داشته باشند.
اینک او هدف از پا گذاشتن به رقابت های انتخاباتی را احقاق حقوق کردها و حقوق زنان عنوان می کند و می گوید که در ادامه سالها مبارزه در این عرصه می خواهد در مجلس حضور داشته باشد تا در نهاد قانون گذاری، این راه را ادامه دهد.
عثمان یکی از ۸۴ نامزدی است که در حوزه «بیروت ۲» نامش در کنار دیگر فعالان جامعه مدنی در لیست «صدای مردم» جا گرفته است تا به یکی از ۱۱ کرسی مجلس برسد.
در این حوزه ۹ لیست به ثبت رسیده است تا ۶ نماینده سنی، دو نفر شیعی، یک دروزی، یک ارتدکس شرقی و یک انجیلی به مجلس راه یابند.
این نامزد کرسی اهل سنت بیروت، قانون جدید انتخابات را «خیلی بد» توصیف کرد و معتقد است که «این قانون باز هم به مصلحت احزاب سیاسی بزرگ و سرمایه داران است و منافع آنها را حفظ می کند.»
وی افزود: در عین حال نکات مثبتی در این قانون هست و امکانی هر چند ناچیز را به نیروهای مردمی و احزاب کوچک می دهد تا با ائتلاف با هم و ارائه لیست مشترک، در برابر احزاب بزرگ بایستند و جلوی پیروزی تمام عیار آنها را بگیرند و برای خودشان در مجلس نماینده داشته باشند.
حنان عثمان با تاکید بر ضرورت افزایش حضور اجتماعی زنان گفت: فعال کردن نقش زن در جامعه و در سیاست، مهم ترین کار برای تغییر واقعیت ها و مناسبات در کشورها است.
او ادامه داد: حضور نداشتن زن در امور سیاسی، باعث بوجود آمدن خیلی از مشکلات، درگیری ها و جنگ ها شده و از آنجا که طبیعت و خوی زن با صلح و آرامش گره خورده است، حضورش در مراکز تصمیم گیری و نهادهای مهم، منجر به حاکم شدن فضای ثبات، آرامش و همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر می شود.
کاندیدای زن انتخابات لبنان، تاکید کرد: ما تلاش می کنیم تا زنان، حق خود را برای کسب جایگاه های مهم بگیرند.
مجری سرشناس تلویزیونی در لبنان که در انتخابات پارلمانی این کشور کاندیدا شده است، هم در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: مردم لبنان از حرف های تکراری و فساد سیاستمداران خسته شده اند و تنها راه بدیل اتکا به چهره های برامده از جامعه مدنی است.
«پولا یعقوبیان» افزود : امروز در لبنان نه فرصت شغلی وجود دارد و نه هوای پاک. در هر زمینه ای که صحبت کنیم، می بینیم که ما در وضعیت بسیار بسیار بدی به سر می بریم. برای همین به خود گفتم بگذار تلاشم را بکنم.
وی افزود: حل معضل فساد در کشور زمانی آغاز می شود که مردم بتوانند از باید فرصت آن را برای هموطنانم فراهم کنم. به آنها بگویم بیایید این مسئول سیاسی را که باعث شده شرایط زندگی تان بدتر شود، مجازات کنید. شما نمی توانید جلوی فساد را بگیرید، اگر کسی را نداشته باشید که با او جلوی فساد را بگیرید.
حنان عثمان اضافه کرد: ما تلاش می کنیم تا با مخاطب قرار دادن افکار و ذهن های مردم، آنها را به این جمع بندی برسانیم که دیگر کافی است دفاع از طائفه گری، هیچ کشوری نیست که طائفه های مختلف مورد حمایت و دفاع باشند، انگار اصلا چیزی به اسم کشور وجود ندارد. اگر کشور دارید هیچ طائفه ای نباید مورد حمایت باشد، گویی که روی زیباترین مبل دنیا نشسته ای اما خانه نداری و بی خانمان هستی. امیدواریم پیش از اینکه دیر شود، مردم آگاهی پیدا کنند.
انتخابات پارلمانی لبنان قرار است یکشنبه برگزار شود. ۵۸۳ نامزد در قالب ۷۷ لیست در ۱۵ حوزه انتخاباتی برای تصاحب ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می کنند.

گزارش از علی حبیبی
منبع: ایرنا