یک معاون زن در هر وزارتخانه

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری دیروز و در نخستین نشست معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری که با حضور مشاوران وزراء و دستگاه‌های اجرایی و مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در دولت دوازدهم برگزار شد، گفت: فعالیت‌های خوبی طی چهار سال گذشته در این معاونت صورت گرفته است و بابت آنها، از مولاوردی ممنونم. حتما بخشی از برنامه‌های ایشان را ادامه خواهیم داد و برخی را اصلاح می‌کنیم. حتما برنامه‌های جدید خواهیم داشت. تلاش ما آن است که توسعه فعالیت‌های دولت یازدهم را در دوره جدید شاهد باشیم.

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری ادامه داد: ماده ۱۰۱ و ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه تکالیف روشنی چه برای بدنه دولت و چه مجموعه حاکمیت ایجاد کرده است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تحقق این تکالیف و اهداف را ارائه دهیم.

ابتکار در ادامه با بیان آنکه ساختارهای مربوطه به زنان را باید ارتقا داد و البته تشکیل سازمان ملی زنان یا وزارت امور زنان که در دنیا نیز مرسوم است، ایده‌آل ماست گفت: در حال حاضر ساختار معاونت زنان مناسب نیست؛ باید متولی امور زنان و خانواده در هر دستگاهی جایگاه خاصی داشته باشد و در سطح دولت روی این موضوع کار خواهیم کرد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: قدرت توجیه و قانع کردن بسیار مهم است و ما باید توان کافی داشته باشیم که در شورای معاونان دستگاه‌ها یا شورای برنامه‌ریزی استان‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های بهبود وضعیت خانواده را پیش ببریم.

او در ادامه با تاکید برآنکه باید موضوع اختصاص ٣٠درصد مدیریت‌ها برای زنان به صورت جدی پیگیری شود و ما این مساله را رصد می‌کنیم، ادامه داد: در دولت وضعیت حوزه زنان را رسیدگی می‌کنیم و هرجا که سیاست‌گذاری اتفاق می‌افتد ما موضوع زنان و خانواده را بررسی می‌کنیم تا تاثیر آن را ببینیم.

ابتکار با تاکید برآنکه باید حتما یک معاون در سطح وزارتخانه از زنان داشته باشیم گفت: درست است عقب ماندگی و چالش داریم اما دستاوردهای زیادی داریم و می‌توانیم تجربیات خودمان در حوزه زنان و خانواده را به جهان نشان دهیم، البته باید همکاری‌های بین‌المللی موثر و فعال هم داشته باشیم.

اطهره نژادی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت زنان و امورخانواده ریاست‌جمهوری هم در این نشست گفت: برخی بانوان به عنوان مدیرکل امور بانوان هستند و تنها در وزارت کشور و نفت بانوان به عنوان مشاوران امور بانوان فعالیت دارند.

او با تاکید بر اینکه با تمام تلاش‌های صورت گرفته در معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، در حوزه مشاوران امور بانوان همگنی وجود ندارد گفت: با این حال تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا در دولت یازدهم تشکیلات زنان در دستگاه‌های اجرایی ارتقاء پیدا کند.

نژادی همچنین با تاکید بر آنکه تدوین اطلس زنان از دیگر برنامه‌های حوزه معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بود افزود: پیگیری ستاد ملی زن و خانواده دارای دشواری‌های فراوانی بود اما معاونت این موضوع را به صورت جدی دنبال کرد.

او افزود: با توجه به اینکه ستاد ملی زن و خانواده در آینده‌یی نزدیک تشکیل خواهد شد، از تمامی مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها می‌خواهیم در این زمینه معاونت را یاری کنند.

فاطمه تندگویان، مشاور امور زنان وزیر نفت هم در این مراسم گفت: فضای مشارکت بانوان در این وزارتخانه فراهم است بطوری که اکنون مشاوران امور بانوان در این وزارتخانه به ۷۶ شرکت نفت رسیده است.

او با تاکید بر اینکه برای نخستین بار ۹ زن برجسته به مرکز توسعه مدیریت در صنعت نفت معرفی شده‌اند اظهار کرد: این افراد قرار است در کلاس‌های آموزشی مشارکت داشته باشند. این افراد آموزش دیده در پروژه‌های کلان صنعت نفت با بیش از ۵۰ میلیارد تومان مشارکت خواهند داشت.

تندگویان با اشاره به آنکه برای افزایش مشارکت زنان در این وزارتخانه، هفته گذشته در شورای معاونان وزارت نفت مصوب شد که صنعت نفت باید زمینه ارتقای جایگاه زنان را فراهم کند افزود: تدوین سند راهبردی ارتقای مشارکت زنان و بهبود کیفیت خانواده در دو سال گذشته اجرایی شد که امیدواریم همه این اقدامات منجر به افزایش مشارکت بانوان در پست‌های مدیریتی کشور شود.

 

منبع: همدلی