گزارشی از منشور فراکسیون زنان برای وزیران پیشنهادی؛ قول زنانه

آمنه شیرافکن: زنان بهارستان دست به قلم شده‌اند و منشوری آماده کرده‌اند که بناست به تمام وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم ارائه شود. تا به اینجا منشور به هفت وزیر ارائه شده است. پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس به «شرق» می‌گوید «منشوری تهیه کرده‌ایم تا بتوانیم بر اساس آن وزرا را ملزم کنیم تا بیش از گذشته از توان زنان مدیر و مدبر در وزارتخانه متبوعشان استفاده کنند. آنها باید متعهد شوند که در وزارتخانه متبوعشان از زنان مدیر در پست‌های معاونت و مشاورت بهره‌مند خواهند شد».روی سربرگ فراکسیون زنان مجلس سخنی از امام خمینی آمده «زنان باید در مقدرات اصلی کشور دخالت کنند». چند خط پایین‌تر از خطابه نامه به وزیر موردنظر، متن منشور دیده می‌شود.در متن آن چنین آمده «فراکسیون زنان تقاضا دارد با توجه به توان مدیریتی زنان و بر اساس ماده ١٠٣ برنامه ششم توسعه مبنی بر لزوم ارتقای جایگاه سازمانی زنان و لزوم رعایت عدالت جنسیتی و رفع تبعیض، همچنین اختصاص سهمیه ٣٠ درصد مصوب شورای عالی اداری مبنی بر به‌کارگیری زنان در حوزه‌های مدیریت سیاسی، از زنان توانمند و شایسته در سطوح معاونت وزارتخانه، مدیران کل استان، مدیران کل حوزه‌های مختلف وزارتخانه استفاده کنند».
بر روند انتصاب زنان مدیر ناظر خواهیم بود
طیبه سیاوشی نیز تدوین این منشور را گام مثبتی در مسیر افزایش مدیران زن در سطوح میانی و بالایی قدرت سیاسی می‌داند. به گفته او «زنان در دوره‌های مختلف به دلایل مختلف از حضور در لایه‌های بالایی و میانی قدرت سیاسی بازمانده‌اند. گاهی مصلحت‌هایی در کار بوده و گاهی نقدها و نظرهایی در کار بوده و گاهی هم توجیه‌ها. این روندها کماکان ادامه دارد. عدم انتخاب وزیر زن با وجود همه پیگیری‌های صورت‌گرفته نشان داد خواسته‌های زنان، زمانی جدی گرفته می‌شود که خودشان به شکل جدی دستی بالا زده و کاری کنند. این منشور نیز در همین راستا تدوین شده است».سلحشوری نیز تأکید دارد «اگر زنان مجلس بدون هیچ توصیه و تأکیدی از خلال رأی اعتمادها بگذرند دیگر کار انتصاب زنان در کابینه وزرای پیشنهادی آقای روحانی کار سختی خواهد بود. خوشبختانه بندهای حقوقی و قانونی مناسبی مصوب شده که با تأکید بر آن می‌توان راه را برای حضور زنان در ساختار قدرت باز کرد. این منشور بنا دارد حضور زنان را مؤکد و امکان نظارت بر آن را نیز فراهم کند».
خطای استراتژیک زنان
سیاوشی به اصل ١٠٣ قانون برنامه ششم توسعه و اختصاص سهمیه  ٣٠ درصد مصوب شورای عالی اداری به ریاست جهانگیری اشاره دارد و اینکه بالاخره اجرائی‌شدن این قوانین و مصوبات باید از جایی کلید بخورد، چه بهتر اینکه وزرای پیشنهادی از همین حالا بدانند که فراکسیون‌امیدی‌های مجلس دهم بیش از هر زمان دیگری خواهان حضور زنان در ساختار قدرت هستند.الهه کولایی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی نیز در همین زمینه به «شرق» می‌گوید «فعالیت زنان به طور چشمگیری در ستادهای انتخاباتی آقای روحانی درخشان بود. زنان بی‌دریغ برای بالابردن رأی آقای روحانی تلاش کردند و از هیچ کوششی دریغ نکردند. اما نکته اینکه ما زنان باید جایی در همین تعاملات سیاسی بیاموزیم که در ازای فعالیت‌های سیاسی‌مان بتوانیم سهمی در قدرت داشته باشیم».
تأکید عارف به وزیران پیشنهادی برای بهره‌مندی از توان زنان 
روز گذشته فراکسیون امید مجلس میزبان ١٠ وزیر بود. از این ١٠ وزیر، منشور تهیه‌شده در فراکسیون زنان مجلس به اغلب وزرای پیشنهادی ارائه شد. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید به طور کلی به تمامی وزرای پیشنهادی ضرورت حضور زنان، جوانان و قومیت‌ها را در کابینه آینده یادآور شد.حالا این منشور آن‌طور که سیاوشی معتقد است، می‌تواند زمینه‌های نظارتی بر اجرائی‌شدن آن را در طول فعالیت مجلس دهم محقق کند. به گفته سیاوشی، «فراکسیون زنان مجلس دهم قویا بر پیشبرد بندهای این منشور تأکید دارد. برآنیم تا حضور سیاسی زنان در بدنه قدرت این بار دستاویز مصلحت و توضیح و توجیه‌ها نشود. می‌خواهیم زنان به طور عینی در لایه‌های مختلف قدرت حضور داشته باشند و ناظر اجرائی‌شدن آن خواهیم بود».
بانک اطلاعات مدیران زن در اختیار دولت  است
سیاوشی همچنین درباره اینکه آیا بانک اطلاعاتی در همین زمینه در اختیار دارید تا به وزرا پیشنهاد کنید نیز گفته «تمامی زنان شناسایی‌شده به خانم مولاوردی معرفی شده‌اند و ایشان اسامی را در قالب بانک اطلاعاتی مدیران زن به دولت ارائه کرده‌اند. بنابراین الان مسئله‌ای با عنوان عدم حضور زنان توانمند نداریم. از اینها گذشته زن‌ها شناسایی نیز شده‌اند و صرفا فرایند به‌کارگیری زنان در بدنه کابینه‌ها در دستور کار خواهد بود».حسن روحانی کابینه دوازدهم را به مجلس معرفی کرده است. تنها نام یک وزیر هنوز مشخص نیست و آن هم وزیر علوم. بعید است وزیر علوم از میان زنان برگزیده شود. با این حال نقدها پیرامون حضور وزیر زن در کابینه کماکان به گوش می‌رسد. سقف شیشه‌ای زنان گویا به جای نازک‌ترشدن رو به ضخامت گذاشته است. حسن روحانی که در ماه‌های پایانی حضورش در کابینه یازدهم پست‌های مدیریتی و معاونتی به برخی زنان داده بود، حالا نسبت به حذف آنها اقدام کرده است. بر اساس خبرها، زهرا احمدی‌پور از ریاست سازمان میراث فرهنگی برکنار شده است. شهیندخت مولاوردی از معاونت به مشاورت رسیده، لعیا جنیدی به جمع معاونان زن افزوده ‌شده و معصومه ابتکار نیز از حوزه معاونت محیط زیست به معاونت امور زنان تغییر صندلی داده است. با این حال حسن روحانی و کابینه‌اش نه‌تنها از جانب زنان مجلس که از جانب فعالان سیاسی و مدنی در طیف‌های مختلف زیر ذره‌بین است.

منبع: شرق