کاش جا را برای زن- شهروند تواناتر خالی کنید

فخرالسادات محتشمی پور: در اینکه «افزایش مشارکت شهروندان» به ثبات سیاسی کشور منجر می‌شود تردیدی نیست. بنابراین مجموعه دولت باید برای این احساس مسئولیت و احساس تکلیف مردم و در نتیجه افزایش مشارکتشان ارزش و اهمیت قائل باشد و سعی در حفظ و حراست و البته افزایش اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی داشته باشد. در هر انتخاباتی جز شورای اسلامی شهر و روستا که نظارت با مجلس است رد‌صلاحیت‌ها و اخیرا عدم احراز صلاحیت‌ها مانع حضور و مشارکت واجدان شرایط از اقشار مختلف مردم شده است. دراین‌میان با توجه به اینکه زنان کمتر از مردان وارد میدان رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، ردصلاحیت‌ها تأثیر مستقیم و جدی در کاهش میزان مشارکت آنان دارد و نهایتا شاهد رشد کمی بسیار تدریجی زنان در مجلس هستیم. هرچند سهمیه‌بندی جنسیتی و اختصاص ٢۵درصد ظرفیت کرسی‌های پارلمان در اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی که اتفاقا جمهوری اسلامی ایران نقش بارز و اساسی‌ای را در شکل‌گیری آن داشته، به تصویب رسیده است.
شوراهای اسلامی شهر و روستا اما بستر مهیاتری برای حضور و مشارکت زنان است، چراکه موانع برای تأیید صلاحیت کاندیداها خیلی کمتر است و درعین‌حال به دلیل جایگاه و کارکرد اجتماعی شوراها، زنان سیاست‌گریز گرایش بیشتری به مشارکت در این زمینه دارند. علت عدم افزایش قابل‌قبول زنان در شوراها با توجه به افزایش دانش‌آموختگی، تخصص و تجربه‌اندوزی زنان در یکی، دو دهه اخیر جای تأمل و تحقیق فنی دارد. در آستانه برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که به دلیل هم‌زمانی آن با انتخابات ریاست‌جمهوری از طرفی می‌تواند تحت‌الشعاع آن قرار بگیرد و از طرف دیگر امکان آگاهانه و پرشورتر برگزارکردن آن هست، شاهد پویش و تحرک زیادی میان زنان برای نامزدی هستیم.
دراین‌میان زنان پایتخت برای ثبت‌نام در این انتخابات پیشگام شدند و چه‌بسا ماراتن پایتخت‌نشین‌ها برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی در کسوت کاندیدا، خواهرانشان در دیگر استان‌ها را نیز با شور بیشتری به میدان کشید. هرچند وجهه اجتماعی شورا در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر رنگ سیاسی می‌گیرد و میدانی برای رقابت‌های سیاسی و جناحی می‌شود، بااین‌حال زنان بیش از مردان با گرایش اجتماعی به این حوزه تمایل نشان می‌دهند. انتظار می‌رود ضمن تأیید شاخصه مهم تشکیلاتی‌بودن و تعهد به کار جمعی و تصمیمات و خرد جمعی که قطعا خطایش کمتر از خودرأیی و خودمحوری و در نتیجه عهدشکنی است، لازم است نامزدها شناخت لازم و کافی از شهر و ویژگی‌های آن و نیاز اقشار مختلف شهروندان در جامعه شهری داشته باشند، همچنین واجد تخصص و قابلیت لازم برای مدیریت و حل معضلات بزرگ شهری باشند.  همه می‌دانیم که امروز شهرهای ما نیازمند چهره‌ای زیبا، پاک و آرام‌بخش است تا شهروندان در آن احساس آرامش و امنیت کنند؛ شهری که متناسب با نیاز گروه‌های مختلف اجتماعی به‌ویژه زنان و اقشار آسیب‌پذیر چون سالمندان، معلولان، کودکان و… ساخته و آراسته و پیراسته شود.
من اگر بدانم توان حرکت‌دادن این ارابه سنگین برای نزدیک‌شدن به شهر مطلوب، نه آرمان‌شهر خیالی و نیز قدرت لازم برای مقابله با شهرفروشان مدعی را ندارم، جا را برای زن – شهروند توانمندتر از خود خالی می‌کنم، شما چطور؟ 

منبع: شرق