شهیندخت مولاوردی تاکید کرد: ضرورت پرهیز از نگاه متعصبانه و احترام به موجودیت زن

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اهمیت نقش آفرینی زنان گفت: پرهیز از نگاه متعصبانه و احترام به موجودیت زن می تواند بستری عادلانه برای نقش آفرینی زنان در جامعه ایجاد کند.

به گزارش راز ، شهیندخت مولاوردی صبح امروز در همایش ملی زن در تاریخ محلی خوزستان اظهار کرد: زنان در تاریخ پر فراز و نشیب ایران همواره پا به پای مردان در تحولات روزگار خود تاثیرگذار بودند.

وی افزود: استان خوزستان نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جمعیتی همواره از مهمترین استان‌ها در پدیده‌های سیاسی و اجتماعی بوده همچنین خوزستان در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور حضور موثری داشته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به جنگ تحمیلی بیان کرد: در این مقطع نیز زنان با فداکاری و پشتکار نقش آفرینی کردند. زنان خوزستان نشان داده‌اند در هر منطقه‌ای از عهده سخت‌ترین شرایط از جمله جنگ تحمیلی برآمده و این تجربه می‌تواند اعتمادی را به وجود آورد که در سطوح تصمیم‌گیری‌های کلان این استان می‌تواند نقش آفرینی کند.

وی گفت: اکنون خوزستان به واسطه وجود دانشگاه‌های معتبر و ظرفیت‌های بالای اقتصادی و علمی یکی از مهمترین استان‌ها برای توانمندسازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های زنان این استان است. ورود تدریجی زنان به عرضه‌های مدیریتی یکی از مهمترین ویژگی‌های خوزستان است که جای خوشحالی دارد.

وی افزود: نقش زنان آنچنان که باید در عرصه‌های فرهنگی، پژوهشی، علمی و تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه مورد شناسایی واقع نشده است. نمی‌توان یک نسخه واحد برای پیشبرد اهداف مورد نظر درباره زنان کشور ارائه کرد ولی با توجه به شرایط موجود در استانی مثل خوزستان که از جوامع روستایی و شهری تا جوامع عشایری را در بر می‌گیرد، می‌توان برنامه‌ریزی‌های مشخص برای ارتقاء و توانمندسازی زنان به وجود آورد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دوره‌های مختلف تاریخ محلی خوزستان را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد، بیان کرد: پس از استقرار تشکیلات عریض و طویل شرکت نفت ایران و انگلیس که سیمای منطقه و استان را به‌طور کلی تغییر داد و زنان خوزستانی نیز متاثر از این تحولات بودند اصلی‌ترین نمود این تأثیرگذاری که البته تنها گریبان زنان خوزستانی را نگرفت بلکه بر کل شریان‌های حیاتی این مرز و بوم و حافظه تاریخی مردمان آن سایه افکند، نه نظام پدرسالاری بلکه نظام شرکت نفت‌سالاری بود و تسلط آن بر تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و معیشتی زنان و مردان خوزستان است تا آنجا که برای فهم تاریخ محلی زنان و مردان خوزستان نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به نزدیک شدن به سالروز ملی شدن صنعت نفت گفت: همه زنان شهرهای خوزستان در تمام اعصار به ساماندهی زندگی خانوادگی و نیز حفظ پیوندهای قومی و دودمانی خویش اهتمام داشتند چه آن زمان که برای ختم دعواهای اغلب خونین وجه المصالحه قرار می‌گیرند و تحت قوانین نانوشته از جمله خون بس پا به خانه بخت می‌گذارند و چه زمانی که با تلاش بخشی از بار سنگین نان آوری خانواده را بر دوش می‌کشند.

معاون رئیس‌جمهور عنوان کرد: پرهیز از نگاه‌های متعصبانه و احترام به موجودیت زن به عنوان انسانی آگاه و برابر با مردان می‌تواند فرصت‌های مناسبی را برای آموزش و ایجاد بستری عادلانه برای نقش‌آفرینی زنان در اداره خانواده و جامعه به وجود آورد.

وی با بیان اینکه توانمند سازی و ارتقاء سطح تحصیلی و فرهنگی می‌تواند بسیاری از شرایط ناخوشایند موجود را بهبود بخشد، افزود: اهمیت به تحصیل زنان، ایجاد امکانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی و ورود به بازار کار به عنوان یک دغدغه مهم در استان قابل مشاهده است؛ استانی که شرایط اقتصادی بالایی برخوردار است اما در عین حال از انواع عدم تعادل‌ها و توسعه نامتوازن رنج می‌برد.

معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: معاونت امور زنان و خانواده نیز در این چندسالی که از عمر فعالیتش در دولت یازدهم می‌گذرد پروژه‎‌های متعددی را از سال ۹۲ با دستگاه‌های اجرایی داشته و نیز پیگیری کرده است که از همان سال ۹۲ تاکنون در خوزستان نیز توانسته‌‎ایم برنامه‌های متعددی را با همکاری وزارت آموزش و پرورش، جهادکشاوررزی، سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، سازمان آموزش و پروروش استثنایی، وزارت کشور و اداره‌کل امور زنان و خانواده استانداری خوزستان در حال پیگیری و تداوم قرار دهیم.

وی افزود: امیدواریم مجموعه این برنامه‌ها و طرح‌ها که در حال پیگیری و یا بعضا به انجام رسیده است بتوانند سهم دولت را در این حوزه ادا کرده باشد هرچند که بسیار جای کار داریم و توجهی که باید به این حوزه و به‌ویژه به این استان خوزستان شود هنوز در حد، سطح و شایستگی‌های این استان و به‌ویژه زنان این استان نبوده اما با شناختی که از وضعیت زنان استان به‌دست آورده‌ایم و با بررسی‌هایی که صورت گرفته امیدواریم در ادامه مسیر و در طول برنامه ششم توسعه که پنج سال آینده در دستور کار نظام خواهد بود، برنامه‌های جدی را به سمت توانمندسازی و بهره‌مندی جامعه به‌ویژه خوزستان که از ظرفیت‌های بالا و ناشناخته که در حوزه زنان و خانواده وجود دارد را داشته باشیم.

ملاوردی با بیان اینکه این همایش قطعا به معرفی زنان استان و کل کشور کمک خواهد کرد، عنوان کرد: با بررسی چالش‌های مسیر فعالیت زنان استان می‌توان در شناسایی زنان توانمند استان قدم‌های جدی را برداشت.