با عرضه محصولات تولید شده زنان کارآفرین٬ اعتماد به نفس و انگیزه را در زنان بالا می‌‌بریم

ساغر کوهستانی- عضو موسسه راز

آبان ماه گذشته بود که خسارات ناشی از زلزله در کرمانشاه باعث شد زندگی بسیاری از افراد به خصوص ساکنان شهرستان سرپل ذهاب تغییر کند. مسئولان و مقام‌های دولتی با همراهی سازمان‌های مردم نهاد از همان روزهای نخست، تلاش کردند تا به افراد آسیب‌دیده و زنان کمک کنند تا از شرایط سخت گذر کرده و به زندگی عادی خود بازگردند.

امسال در چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر فرصت به وجود آمده بود تا زنان کارآفرین و ساکنان مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بتوانند محصولات تولید شده بومی خود را در معرض نمایش بگذارند. زهره رستمی مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری کرمانشاه از فروش محصولات تولید شده توسط زنان سرپرست خانوار و زنان آسیب دیده از زلزله خبر داد و گفت: «امسال، با همراهی انجمن هایی چون انجمن زنان کارآفرین، محصولات سنتی و بومی تولید شده توسط ۵۰ تا ۶۰ زن سرپرست خانوار و زنان مناطق سیل زده در غرفه‌های مختلف سازمان‌های مردم‌ نهاد به فروش گذاشته شد. با فروش محصولات تولید شده توسط زنان آسیب‌دیده و سرپرست خانوار در واقع انگیزه و اعتماد به نفس آنان را بالا می‌بریم.»

زهره رستمی با اشاره به اینکه امسال تمامی غرفه‌های استان کرمانشاه در نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر به زنان و محصولات تولید شده توسط آنان اختصاص یافته بود گفت: «عرضه محصولات تولیدی زنان کرمانشاه با استقبال فراوان از سوی بازدیدکنندگان این نمایشگاه همراه بود. امروز زنانی که در روزهای اول زلزله  شرایط روحی نامناسبی داشتند به کارآفرینانی بدل شده اند که باور دارند می‌توانند با دیگر تولیدکنندگان رقابت کنند. با توجه به تلاش‌های  این زنان درصدد هستیم دستاوردهای آنان را در هفته دولت در نمایشگاهی در کرمانشاه نیز عرضه کنیم و مطمئن باشید همه تلاش خود را خواهیم کرد که تا سال آینده، انگیزه و اعتماد به نفس این زنان توانمند را بالا نگه داشته و با محصولات بهتر و باکیفیت‌تر در نمایشگاه حضور داشته باشیم.»

توجه به زنان و توانمندی‌های آنان

کتایون محمودی یکی از زنان کارآفرین و حامی کسب و کار زنان روستایی کرمانشاه بود که در چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر حضور داشت. او با اشاره به نامناسب بودن فضایی کوچکی که در اختیار او قرار گرفته بود گفت: «در چند سال گذشته اقبال عمومی به محصولات سنتی بیشتر شده است. امسال توانستیم با آموزش‌هایی از سوی اساتیدی از کردستان و کرمانشاه، زیور آلات سنتی منطقه را که فراموش شده‌اند را تولید و در نمایشگاه عرضه کنیم که خوشبختانه با استقبال گرمی از سوی خریداران روبرو شدیم.»

این بانوی کارآفرین از مشکلات موجود نیز سخن گفت: «حدودا دو سال است که کار خود را آغاز کرده‌ام و همچنان شناسنامه کاری ندارم. از مسئولان درخواست دارم که به توانمندی زنان بدسرپرست و خودسرپرست کارآفرین توجه بیشتری کنند زیرا آنان جز این تولیدات منبع درآمد دیگری ندارند. این فرصت‌ها باعث می‌شود آنان بتوانند از وقت و استعدادهای خود بهتر استفاده کنند.»