افزایش مصرف «گل» در میان دختران

آرزو ضیایی: افزایش مصرف گل در میان جوانان و زنان موضوعی بود که بار دیگر مورد توجه مسئولان و کارشناسان حوزه‌های اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی قرار گرفت. این باور غلط که گل اعتیاد نمی‌آورد یا اینکه برای جسم و ذهن مضر نیست، در سال‌های اخیر به گرایش بیشتر به این ماده محرک انجامیده است. یک مقام مسئول در وزارت بهداشت می‌گوید: «همزمان با افزایش مصرف دخانیات، مصرف ماده روانگردان «گل» بین دختران افزایش یافته است.» این در حالی است که به اذعان رئیس کانون درمانگران اعتیاد ایران مردان ۱۰ برابر بیشتر از زنان «گل» می‌کشند.

بسیاری از آنها حتی نمی‌دانند ماده‌ای که مصرف می‌کنند چه اثرات سوء و جبران ناپذیری برای آنها دارد. مصرف آن آسان است و بوی زیادی را نیز تولید نمی‌کند، بنابراین توجه اطرافیان را نیز به خود جلب نمی‌کند. از سوی دیگر اکثر همسالان او «گل» مصرف می‌کنند و همه مسائل زندگی‌شان نیز در جای خود است، بنابراین چرا او این دارو را مصرف نکند؟! بسیاری از مردان و زنان نوجوان و جوان گل را بیش از آنکه یک ماده‌مخدر خطرناک بدانند یک دارو تلقی می‌کنند که اثرات قابل‌توجه روحی و جسمی به‌همراه دارد. بنابراین در ابتدای راه مبارزه با گل باید با تفکرات حاشیه‌ای پیرامون آن بجنگیم. اینکه یک ماده‌مخدر به‌عنوان دارویی تلقی شود که خاصیت ضدسرطانی دارد بیش از هر چیز باید آلارم‌های حساسیت‌ را در گوش مسئولان ذی‌ربط به صدا در بیاورد. جوانان و زنان نیز باید به یاد داشته باشند که با مصرف «گل» گل به خودی نزنند.

افزایش مصرف «گل» در دختران

مشاور امور زنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی بدون اشاره به آماری خاص گفت: همزمان با افزایش مصرف دخانیات، مصرف ماده روانگردان «گل» بین دختران افزایش یافته است. ساره محمدی افزود: این یک واقعیت است که آسیب‌های اجتماعی در بین دختران و زنان رو به افزایش است. یکی از این آسیب‌ها رو آوردن آنان به سیگار، قلیان و مواد مخدر است و به خصوص مصرف مواد‌صنعتی و روانگردان بین دختران بیشتر شده است که آسیب آن به مراتب بیشتر از مواد مخدر سنتی است. او گفت: متاسفانه در سنین نوجوانی و جوانی و در بین قشر دانشجو و تحصیلکرده هم این نوع آسیب‌های اجتماعی در بین دختران دیده می‌شود، در واقع فرقی از این نظر بین دختران با سطوح تحصیلی مختلف وجود ندارد. گاهی در سطوح اقتصادی بالاتر یکسری آسیب‌ها و مصرف مواد خاص را می‌بینیم، به‌عنوان مثال مصرف ماده روانگردان گل در بین دختران و از جمله دختران خانواده‌های با وضع اقتصادی بالا بیشتر شده است و باید هم معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با همکاری هم و دست‌به‌دست هم فضاهای بین وزارتخانه‌ای را بردارند و برای جوانان کاری کنند. محمدی افزود: دستگاه‌های مختلف مسئول می‌توانند یک طرح یا بسته اجرایی مشترک برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، آموزش نوجوانان و جوانان و توجه به آنان داشته باشند. این دختران، مادران آینده این مملکت هستند و اگر دچار آسیب باشند، آینده کشور به مخاطره خواهد افتاد. او گفت: واقعا رسیدگی به این آسیب‌ها در کشور جای کار دارد. بسیاری از مسئولان از این مسائل غفلت کرده‌اند و متاسفانه از دوران مدرسه دختران غفلت کرده ایم. باید حتی از دوران کودکستان و مهدها آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از این آسیب‌ها به دختران ارائه کنیم.

مردان ۱۰ برابر بیشتر از زنان «گل» می‌کشند 

رئیس کانون درمانگران اعتیاد ایران گفت: دولت در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در کشور سیاست درستی را در پیش گرفته اما باید در عمل نیز به این موضوع به‌درستی پرداخته شود. هادی پناهی تصریح کرد: ترکیبات گل مانند ماده THT حداقل سه برابر حشیش است؛ این ماده به‌شدت اعتیاد آور است و اثرات سوء بدی در مصرف‌کنندگان برجا می‌گذارد.به‌گفته او مصرف گل باعث کاهش فعالیت‌های حرکتی، ذهنی و مغزی از جمله کاهش یادگیری و حافظه در افراد مصرف‌کننده می‌شود. علاوه براین مصرف این ماده مخدر باعث اختلالات جنسی در افراد می‌گردد.پناهی مهمترین علائم جسمی گل را پرخاشگری عنوان کرد و افزود: نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد میزان مصرف آقایون بویژه در جوانان و نوجوانان ۱۰ برابر زنان است و اینکه گفته می‌شود گل را بانوان بیشتر مصرف می‌کنند اظهار نظر درستی نیست. او با بیان اینکه مخدرهای صنعتی و شیمیایی بسیار زیان آور و مصرف آنها خطرناک است، ادامه داد: به‌عنوان مثال گل مخدری گیاهی است اما سنتی نبوده و صرفا مخدری صنعتی به‌شمار می‌آید، گیاهی است که کاشت می‌شود و به روش‌های گوناگون مورد مصرف قرار می‌گیرد. پناهی با رد برخی اظهارات نادرست راجع به بی‌ضرر‌بودن ماده گل اظهار کرد: اینکه عامه مردم تصور می‌کنند گل با وجود دارا‌بودن مشتقات مخدر، ماده‌ای گیاهی و بی‌ضرر است، دیدگاه نادرستی است زیرا در این گیاه تغییرات ژنتیکی زیادی حاصل شده است.

گل را سیگار می‌دانند

یک کارشناس اعتیاد با تایید افزایش نگران‌کننده مصرف گل در بین زنان می‌گوید: اعتیاد در مردان ده برابر زنان است. برخی از مواد مخدر مانند سیگاریت، الکل و گل که به‌صورت جمعی استفاده می‌شوند میزان مصرف بیشتری در کشور دارند و زنان بیشتر آنها را مصرف می‌کنند، اما مصرف سایر مواد در مردان به نسبت زنان همان ده به یک است. هومان نارنجی‌ها می‌افزاید: متاسفانه در تحقیقات آینده پژوهی که ستاد مبارزه با موادمخدر انجام داده؛ اعتیاد زنان به گل به‌زودی افزایش پیدا می‌کند. خبر و خطر این افزایش از قبل گوشزد شده، اما هیچ‌واکنشی در دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به آن نمی‌بینید. آیا در سیاست‌های عمومی مقابله با مصرف اعتیاد چیزی در حال تغییر است که بگوییم در مورد مقابله با مصرف گل متمرکز یا هدفمند‌تر شده‌ایم؟! او خاطرنشان می‌کند: هیچ‌حرکت پیشگیرانه‌ای وجود ندارد و به‌دلیل آنکه انگ و ننگ مصرف گل کمتر از سایر مواد است مشتریان آن نیز فزاینده‌تر هستند و دو جنس مذکر و مونث را در بر می‌گیرند. نارنجی‌ها می‌گوید: اگر اقدام خاصی صورت ندهیم و حساس‌سازی برای جلب مشارکت‌های اجتماعی و مردمی نداشته باشیم مصرف گل از مقدار کنونی نیز در جامعه بالاتر خواهد رفت، زیرا جوانان به سادگی به آن دسترسی دارند و در منازل قابل کشت است و بذر آن به شکل قاچاق وارد می‌شود. باورهایی در ارتباط با اثرات ضدسرطان و دارویی‌بودن گل وجود دارد. در واقع باور آن است که گل نوعی سیگار است و اعتیاد و ضرر جدی ندارند و مصرف آن برای بدن خوب و لازم است، این اظهارنظرهای بی‌پایه و اساس دایره مصرف این ماده را بیشتر می‌کند. او می‌افزاید: جوانان به گل مانند سیگار فکر می‌کنند و به همین دلیل افزایش شیوع مصرف آن را در حد سیگار پیش‌بینی می‌کنیم. نارنجی‌ها خاطرنشان می‌کند: باتوجه به‌نظریات بی‌اساس نسبت به مصرف موادمخدر ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان‌های ذی‌ربط کار بسیار سختی را برای جلوگیری از مصرف گل در جامعه پیش رو دارند و به‌سختی می‌توانند آن را از جوانان بگیرند. او می‌افزاید: این ماده مانند سیگار در بین زنان و دختران رشد کرده و ما نسبت به این رشد اعلام خطر می‌کنیم. قطعا فردی که هرگز لب به سیگار نزده هرگز گل نیز مصرف نخواهد کرد، اما تا زمانی که تعداد افراد سیگاری بالاتر رود ریسک افزایش تعداد مصرف‌کنندگان گل نیز وجود دارد.

منبع: آرمان