اطلاعیه ی زنان سازمان ملل – روز جهانی زن

ترجمه: سحر محتشمی

امسال موضوع روز جهانی زن، هشت مارس، این است: “الآن وقتشه: فعالان روستایی و شهری زندگی زنان را دگرگون می کنند.”

امسال، روز جهانی زن بر پایه ی یک جنبش بی­سابقه­ی جهانی در مورد برابری و عدالت در حقوق زنان قرار می گیرد. آزار و اذیت جنسی، خشونت و تبعیض علیه زنان در تیتر اخبار و گفتگوهای عمومی قرار گرفتند و عزمی را برای ایجاد تغییر به وجود آوردند.

مردم در سرتاسر جهان برای آینده ای که “برابرتر” است در کنار هم جمع شده اند. این امر به شکل راهپیمایی­ها و کمپین­های جهانی صورت گرفته است، از جمله هشتگ #MeToo در آمریکا و  برخی دیگر از کشورها و همچنین هشتگ هایی مثل #YoTambien در مکزیک، اسپانیا، آمریکا جنوبی، #QuellaVoltaChe در ایتالیا، #BalanceTonPorc در فرانسه، #Ana_Kaman در کشورهای عربی و “Ni Una Menos” (“نه یکی کمتر”) که کمپینی بود که در اعتراض به زن­کشی و از آرژانتین آغاز شد. کمپین های بسیار دیگری شکل گرفتند که مسائلی از جمله دستمزد مساوی تا تعداد برابر نمایندگان سیاسی زن و مرد را در بر می گرفتند.

روز جهانی زن در سال ۲۰۱۸، یک فرصت است برای تبدیل این جنبش­ها به اقدامات عملی، قدرت دادن به زنان در همه­ی موقعیت­ها (شهری و روستایی) و تجلیل کردن از همه ی فعالان که بی­وقفه برای احقاق حقوق زنان و به رسمیت شناختن پتانسیل کامل آن­ها تلاش می کنند.

همراستا با موضوعی که در شصت و دومین نشست کمیسیون سازمان ملل متحد درباره­ی وضعیت زنان مورد اولویت قرار گرفت، روز جهانی زن نیز توجه­ها را به سمت حقوق و فعالیت­های زنان روستایی جلب می­کند که یک چهارم جمعیت جهان و اکثریت چهل و سه درصدی زنان در نیروی کار جهانی کشاورزی را تشکیل می دهند.

آن­ها بر روی زمین­ها زراعت می کنند و دانه می­کارند تا تغذیه­ی ملت­ها را فراهم کنند و از امنیت غذایی جوامع خود در مقابل تغییرات آب و هوایی اطمینان حاصل کنند. با این حال، تقریبا در هر سطح از توسعه و به دلیل نابرابری­ها و تبعیض­های عمیق و ریشه دار، زنان روستانی بسیار بیشتر از مردان روستایی و یا زنان شهری در معرض تبعیض هستند. برای مثال کمتر از بیست درصد از زمینداران در جهان زن هستند و یا در حالیکه تفاوت دستمزد زنان نسبت به مردان در جهان بیست و سه درصد است، در مناطق روستایی این عدد به بیش از چهل درصد می­رسد. آن­ها از خدمات زیربنایی، کار مناسب و حمایت اجتماعی بی­بهره هستند در حالیکه نسبت به اثرات تغییرات اقلیمی بیشتر آسیب پذیر هستند.

برای تحقق بخشیدن به وعده ی اهداف توسعه­ی پایدار و برای نادیده نگرفتن برخی نیازها به اقدامات فوری در مناطق روستایی نیاز است تا اطمینان حاصل شود که استانداردهای مناسب زندگی یعنی زندگی بدون خشونت و بدون اعمال پرگزند برای زنان روستایی مهیا است. همچنین باید از دسترسی آن­ها به زمین و دارایی­های تولیدی، امنیت غذایی و تغذیه­ی مناسب، شغل مناسب، تحصیلات و سلامت –که شامل سلامت جنسی و باروری سالم و حقوق مربوط به آن می­شود­- اطمینان حاصل کرد.

زنان روستایی و سازمان­های مربوط به آن­ها دارای پتانسیل بالایی هستند و در راه احقاق حقوق خود می­باشند تا سطح زندگی و سلامت خود را بهبود بخشند. آن­ها در حال استفاده از روش­های کشاورزی نوآورانه، راه انداختن کسب و کار موفق، کسب مهارت­های جدید، دنبال کردن حقوق قانونی خود و انجام کارهای اجرایی هستند. اخیراً صدها زن شجاع از صنعت فیلم، تئاتر و هنر در ایالات متحده آمریکا شروع به صبحت کردن در مورد آزار و اذیت جنسی و تجاوزهای مردان قدرتمند در این صنعت کردند. در همان حین آن ها، متحدانی از Alianza Nacional de Campesinas، سازمان ملی زنان کارگر مزرعه، پیدا کردند که با موضوع سوءاستفاده از قدرت ناآشنا نبودند.

در روز هشت مارس به فعالان سراسر جهان و زنان سازمان ملل بپیوندید تا دست به اقدام زده و زندگی زنان را در همه جا دگرگون کنیم. الآن وقتشه!

منبع: http://www.unwomen.org