مردی که برای آرامش روح مادرش همزمان با روز مادر هزاران گلدان گل به مادران لاهیجانی هدیه کرد؛  ۱۰ هزار گل پیشکش قلب مادران

اهدای ۱۰ هزار گلدان گل در یکی از خیابان‌های شهر لاهیجان به تنهایی سوژه جالبی به نظر می‌رسید، اما وقتی مشخص شد همه این گلدان‌ها به احترام مخلوق مقدس خداوند یعنی «مادر» آن هم به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) به مادران این شهرستان تقدیم شده است، سوژه جالب تری به نظر آمد و دلیلی شد تا با ایده پرداز این حرکت متفاوت به گفت‌و‌گو بنشینیم.

دکتر حجت (سعید) طیران که از دو سال قبل به فکر افتاد به جای احسان و خیرات برای مادرش، گلدان‌هایی از گل را در میان مادران زادگاهش توزیع کند، با این امید که جوان‌های امروز قدر مادران‌شان را بیشتر بدانند سعی دارد در سال‌های پیش رو این ایده را منسجم‌تر و گسترده‌تر عملی سازد.

میراث گل ها
کودکی هایم در خانه‌ای سپری شد که هنوز هم پابرجا است، اما حال و هوای این خانه دیگر شبیه سابق نیست. مادرم که زنده بود حیاط خانه پر بود از گل‌های رنگارنگی که با دستان مهربان او جان گرفته بودند. چهره خندان مادرم، وقتی به میان گل‌های باغچه می‌رفت تا به آنها رسیدگی کند زیباتر می‌شد برای همین همیشه فکر می‌کردم، شخصیت خاص و روحیه شادابش را از گل‌ها به ارث برده است. من بزرگتر می‌شدم و مادرم پا به سن می‌گذاشت، اما به قدری با بودن در کنارش احساس آرامش می‌کردم که هیچوقت گمان نمی‌کردم روزی او را برای همیشه از دست بدهم و دیدن دوباره‌اش برایم به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شود.دکتر حجت (سعید) طیران که ایده اهدای گلدان‌های گل به مادران زادگاهش را برای دومین سال پیاپی و همزمان با بزرگداشت مادر در شهرستان لاهیجان عملی می‌کند در مورد این احسان متفاوت گفت: مادرم عاشق گل بود، جالب‌تر اینکه هر وقت برایمان میهمان می‌آمد، به آنها گل هدیه می‌داد برای همین حالا با وجود آنکه ۱۰ سال از سفر ابدی‌اش می‌گذرد ( به دلیل بیماری و قصور پزشکی از دنیا رفت ) در خانه بیشتر اقوام و آشنایان، یادگاری‌های مادرم وجود دارد و همین باعث شده که هنوز یاد و نامش زنده مانده است.
وی ادامه داد: تا ۸ سال  احسان و خیراتی که برای مادرم می‌پرداختم، همان موارد معمولی بود که بیشتر مردم برای عزیزان سفر کرده‌شان در نظر می‌گیرند، اما از دو سال پیش تصمیم گرفتم همان کاری را انجام دهم که مادرم دوست داشت. خوشبختانه حیاط خانه پدری‌ام، هر چند که عطر حضور مادرم را کم دارد، دوباره به رسم سابق پر از گل‌های رنگارنگ شد و من هم تصمیم گرفتم به نیت شادی روح مادر، گل‌های مختلفی را به مادران زادگاهم هدیه دهم تا در روزی که نام‌شان گرامی داشته می‌شود هدیه‌ای متفاوت دریافت کنند.
طیران یادآور شد: در مقابل منزل پدری‌ام فضای کافی برای کاشت گل‌های اهدایی وجود ندارد، به همین خاطر ۱۰ هزار گلدان گل را دست کم ۲ هفته پیش از گرامیداشت روز مادر، کنار خانه پدرم که در یکی از خیابان‌های اصلی شهر لاهیجان قرار دارد می‌چینیم و یک نگهبان به‌صورت شبانه روزی از این گلدان‌ها مراقبت می‌کند تا به این واسطه برای مدتی، منظره‌ای زیبا و عطری خوش در آن منطقه وجود داشته باشد، اما از چند روز مانده به وقت موعود، از طریق همان نگهبان به مادران اطلاع‌رسانی می‌شود که برای دریافت هدایا تشریف بیاورند.
خوشبختانه در دو سال اخیر این اتفاق بخوبی رقم خورده و مادران زیادی شادمان شده‌اند، به این خاطر می‌گویم که روی بنر سفیدی که کنار منزل پدرم نصب شده، دلنوشته‌های بسیار زیبایی نوشته شده که هر کدام‌شان انگیزه من را برای انجام دوباره و بهتر این کار بیشتر می‌کنند.

هدیه های با کیفیت تر
هماهنگی‌ها و تهیه ۱۰ هزار گلدان گل به هزینه شخصی دکتر طیران انجام می‌شود و برای اینکه بتواند این تعداد گل را به بهترین شکل ممکن به مادران شهرش اهدا کند، ۶ ماه قبل از بزرگداشت روز مادر برنامه‌ریزی‌های این حرکت متفاوت را انجام می‌دهد؛ «در دوسال گذشته گرامیداشت مادر همزمان با آخرین روزهای فصل زمستان بوده است و باید گل‌های متناسب با این فصل از سال تهیه می‌شد، گذشته از این به‌دلیل تعداد بالای گلدان‌ها، لازم بود زودتر از موعد سفارش گل‌ها را به متصدی گلخانه‌ها بدهم، از این‌رو می‌بایست چند ماه قبل‌تر از روز مادر، درگیر برنامه‌ریزی‌ها می‌شدم تا بهترین نوع گل‌ها تقدیم مادرانی شود که تا زنده و سلامت هستند ارزش وجودی‌شان آن طورکه باید درک نمی‌شود. اما از آنجاکه ولادت حضرت زهرا(س) در سال پیش رو با روزهای سرد سال همزمان می‌شود، تصمیم گرفته‌ام از این به بعد اجرای این احسان متفاوت را به اردیبهشت ماه هر سال موکول کنم تا علاوه بر تنوع بیشتر گل‌های این ماه، شرایط آب و هوایی شهر لاهیجان هم مساعد‌تر باشد و هدیه‌های باکیفیت تری به مادرانی که عزیزترین‌های خلقت هستند تقدیم شود.

به امید آرامش مادر سفر کرده‌ام
«درست است هر ساله برای تهیه این هدایا مبالغی پرداخت می‌شود، اما واقعیت آن است که اگر صدها برابر هم هزینه شود، به پای ارزش خنده‌های شیرین، نگاه مهربان و دست‌های گرم مادرم نمی رسد و یک شب بیدار بودن او برای آرامش من، بارها قیمتی‌تر از گلدان‌هایی است که من به مادران شهرم هدیه می‌دهم.»
حجت (سعید) طیران – دکترای تخصصی مدیریت صنایع و مدیریت اجرایی با ۳۹ سال سن، با آنکه از لحاظ مرتبه علمی در شرایط مطلوبی قرار دارد و به‌دلیل فعالیت‌های اثربخش در حوزه کارآفرینی و خلق ایده دارنده تندیس چهره نام آور معاصر ایران است، اما همه این موفقیت‌های علمی و اجتماعی را در قبال خلأیی که از نبودن مادرش احساس  می‌کند، ناچیز می‌داند. از این‌رو است که می‌گوید: یکی از دلایلی که باعث شده برای اجرای هرچه بهتر این ایده در سال‌های آتی، انگیزه بالایی داشته باشم این است که امیدوارم جوان ترها قدر و قیمت مادران‌شان را بیشتر بدانند، همچنین حال که مادر عزیزم در قید حیات نیست بتوانم مادرانی را که عمرشان به دنیا باقی است شادمان سازم تا روح مادرم از این کار که تنها و تنها به یاد او  و به احترام همه مادران  انجام می‌شود، در آرامش بیشتری باشد.
همین که هر کدام از اقوام دور و نزدیک در حیاط خانه‌هایشان یکی از یادگاری‌های مادرم را دارند و هربار که آنها را می‌بینم می‌گویند «سال‌ها است مادرت از دنیا رفته اما گل‌هایی که از او هدیه گرفته‌ایم هنوز زنده هستند و هر وقت که چشم‌مان به آنها می‌افتد برای مادرت فاتحه‌ای می‌خوانیم و طلب مغفرت می‌کنیم قلبم آرام می‌گیرد و امیدوارم نتیجه هدایایی که به نیت مادرم در میان مادران شهرم توزیع می‌کنم نیز دعای خیری برای مادر سفر کرده‌ام باشد.»
آن سال‌ها که مادرم زنده بود، هنوز اول مسیر پیشرفت بودم و او شاهد به ثمر نشستن تلاش‌هایش برای رشد و شکوفایی من نبود، ولی حالا که حسرت نبودنش بر تمام غم‌های عالم پیشی گرفته است، همین که از این طرف و آن طرف می‌شنوم خیراتی که به شاد کردن قلب مادران می‌انجامد، بسیار دلچسب خواهد بود، آرام می‌شوم و از صمیم قلب خوشحالم که آرامش و رضایت مادرم را احساس می‌کنم. ضمن اینکه همسرم نیز در این مدت همراه خوبی برای من بوده و خوشحالم که خداوند این موهبت را به من ارزانی داشته است.

 

منبع: ایران