فصل هشتم فصل شکوفایی زنان هنرمند ایرانی

فخرالسادات محتشمی‌پور: فصل هشتم، نمایشگاهی است جمعی از آثار ۱۷ عکاس هنرمند جوان که به مناسبت ۸ مارس؛ روز جهانی زن در نگارخانه الهه با مدیریت خانم جواهریان برگزار شده است.
این نمایشگاه برای اولین‌بار توسط یک نهاد مدنی؛ موسسه راز(رسانه اندیشه زن) برگزار شده که در عین حال توانسته از مشارکت و همکاری نگارخانه الهه و روزنامه همدلی در برگزاری برنامه، استفاده کند.
این اشتراک و همکاری در برگزاری نمایشگاه عکس و به‌وقوع‌پیوستن چنین رویداد فرهنگی، اتفاق مبارکی است که باید آن را به فال نیک گرفت؛ به این معنا که نهادهای مدنی در حوزه‌های اجتماعی اعم از بحث‌های خیریه‌ای، حقوقی و.. کارهای زیادی انجام داده‌اند اما کمتر پیش آمده که از یک حرکت فرهنگی حمایت و پشتیبانی کنند و پیوند نهاد مدنی و مقوله فرهنگ در این نمایشگاه به خوبی دیده می‌شود.
برگزاری این نمایشگاه از چند منظر قابل توجه است؛ یکی این‌که توسط یک نهاد مدنی و موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی برگزار شده؛ دوم این‌که نمایشگاه جمعی است و گزیده‌ای از آثار عکاسان جوان زن و باسابقه در کنار هم قرارگرفته؛ سوم این‌که مجموعه عکس‌هایی به نمایش گذاشته شده که حاصل پژوهش‌ها و کاوش‌های علمی عکاسان جوان ایران‌زمین است؛ چهارم این‌که یک روزنامه که به عنوان رسانه نقش انتقال اطلاعات را دارد، از مشارکت‌کننده‌ها و حامیان این نمایشگاه است و علاوه بر این‌که اخبار و گزارش‌های نمایشگاه را پوشش داده، خود نیز به عنوان برگزارکننده نقش اساسی داشته است.
نکته دیگر آن‌که این نمایشگاه بازدیدکنندگان متنوعی داشته؛ اگر در نمایشگاه‌های تخصصی دیگر، گروه خاص علاقه‌مند به عکاسی مراجعه می‌کنند، در این نمایشگاه باتوجه به این‌که یک نهاد مدنی برگزارکننده است و یک روزنامه مشارکت‌کننده، طیف گسترده‌تری از مخاطبین را داشته و از بخش‌های دولتی، خصوصی، نهادهای مدنی، فعالان حوزه زنان، روزنامه‌نگاران و دست‌اندرکاران رسانه، اهالی مطبوعات و هنرمندان در رشته‌های متفاوت هنری، حضور داشته‌اند. به طوری که در روز اول نمایشگاه، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی مثل خانم سلحشور، سیاووشی و ذوالقدر، هم از آثار بازدید کردند. هنرمندانی نظیر خانم مهتاب کرامتی و منیژه حکمت و خانم مصیبی کارگردان مستند «صفر تا صد» هم از این نمایشگاه بازدید کردند.
نکته قابل توجه در این نمایشگاه این است که صرفا فروش تابلوها مدنظر برگزارکننده‌ها نبوده؛ بلکه هدف همگرایی و هم‌افزایی زنان در طیف‌های مختلف بوده که هم در خود نمایشگاه تبلور پیدا کرده(با ارائه آثار ۱۷ عکاس) و هم در میان بازدیدکننده‌ها، نمود داشته و فرصت خوبی برای ارتباط بیشتر میان بازدیدکننده‌ها به وجود آمده است.
در این نمایشگاه، نکته‌ای که مورد توجه صاحبان اثر قرارگرفته این بوده که برای اولین‌بار یک نهاد مدنی حامی ومشوق این نوع برنامه‌ها شده است. امیدواریم در ادامه فعالیت‌های موسسه راز شاهد کارهایی از این دست باشیم که به واسطه آن توانمندی و قابلیت‌های زن ایرانی نمود بیشتری پیدا کند.
لازم به ذکر است که این موسسه توسط تعدادی از روزنامه‌نگاران، خبرنگارها و فعالان مطبوعات و فعالان حوزه زنان شکل‌گرفته و در حال حاضر این فعالیت‌ها در چند کمیته تخصصی ادامه دارد و فعالیت‌های خود را از طریق سایت و کانال تلگرامی خود؛@womanmedia، اطلاع‌رسانی می‌کنند. مهم‌ترین اقدام موسسه، برگزاری نشست‌های تخصصی بوده؛ برای نمونه همین هفته‌ای که گذشت به مناسبت روز جهانی زن، نشست هم‌اندیشی پیرامون توانمندسازی اقتصادی زنان از نظر تا عمل، برگزار شد که از بخش دولتی، خصوصی، دانشگاه و نهادهای مدنی نمایندگانی در کمیسیون حقوق بشر اسلامی به ابتکار موسسه راز با همکاری انجمن زنان کارآفرین برگزار شد و در این نشست ضمن ارائه گزارش وضعیت اشتغال و مشارکت اقتصادی زنان در ایران، مشکلات و چالش‌های حقوقی و عمومی و فرهنگی مطرح و راهکارهایی ارائه شد.